Puheenjohtajan palsta

Miksi kuulua SuPerin Keravan ammattiosastoon?

SuPer on lähi- ja perushoitajien erikoisammattiliitto, joka tuntee jäsentensä kentän. Ammattiosasto yhdistää samankaltaista työtä tekevät 2. asteen koulutuksen saaneet ammattilaiset terveys- ja sosiaalialalla Keravalla. Keravan ammattiosaston kokouksissa voit keskustella ja vaikuttaa paikallisesti ammatillisissa asioissa.

Tutustut lähi- ja perushoitaja verkostoon sekä luottamusmiehiin. Jos sinua askarruttavat työhön liittyvät asiat, tunnet valmiiksi verkoston ja tiedät kenen puoleen voit kääntyä. Voit ehdottaa jäsenenä ammattiosaston hallitukselle juuri sinua kiinnostavaa toimintaa, oli se sitten paikallista koulutusta, retkiä tai vaikuttamista ja näkyvyyttä.

Liitosta saamilla jäsenmaksupalautuksilla ammattiosasto pystyy järjestämään Keravan ammattiosastoon kuuluville jäsenilleen virkistystoimintaa, tarjoamaan kokoustarjoilut yms. Ammattiosastotoiminta on harrastus. Tällä harrastuksella voit myös päästä vaikuttamaan paikallisesti työntekoosi vaikuttavista asioista. Opit jokaiselle palkansaajalle hyödyllistä työelämätietoutta, miten ylityöt korvataan, miten lomat määräytyvät, onko minulla oikeutta koulutuksiin yms.

Työn tekemisestä on sovittu yhteiset (työntekijäpuoli eli ammattiliittojen neuvottelijat sekä työnantajien edustajat) pelisäännöt työehtosopimuksessa.  Yhteisesti on sovittu mm. palkoista, sairaslomapalkoista, lomarahoista yms. jokaista palkansaajaa koskettavista asioista.  Esimerkiksi lomaraha ei ole itsestäänselvyys.

Luottamusmies kuuluu ammattijärjestön organisaatioon ja työpaikoilla. Hän tuntee sopimukset ja tietää työntekijän oikeudet. Hän neuvoo ja opastaa. Hän on tukenasi sinua koskevissa neuvotteluissa, jos niin haluat. Liiton lakimies auttaa lain ja sopimusten tulkinnassa. Jos jäsen esimerkiksi irtisanotaan lain tai sopimusten vastaisesti, hän voi hakea tukea liiton edunvalvonnasta.

SuPer järjestää runsaasti koulutusta sekä jäsenilleen että erilaisissa luottamustehtävissä toimiville. Yleensä nämä koulutukset ovat jäsenille täysin ilmaisia. Jäsen voi vaikuttaa Suomen lähi- ja perushoitajaliiton toimintaan oman jäsenosastonsa (ammattiosasto) kautta. Ammattiyhdistysliike on merkittävästi vaikuttanut yhteiskuntamme kehittymiseen ja luonut hyvinvointia.

Oma ammattiliitto ja järjestäytyminen ovat jokaisen työntekijän etu ja oikeus. Ammattiliiton avulla työelämän asoita voidaan muuttaa positiiviseen suuntaan. MItä suurempi joukko liittyy mukaan vaikuttamaan asioihin, sitä vahvempi ääni saadaan kuuluville. Ammattiosasto on jäsentensä näköinen, tehdään yhdessä Keravalle toimiva SuPerin ammattiosasto.